Literatuur

Het spel van licht en donker | Matthias Rozemond

Het nieuwe boek van Matthias Rozemond, Het spel van licht en donker, is begin oktober 2018 uitgekomen. Eerder schreef Matthias ook al een historische roman, getiteld De duivelskunstenaar (2016). Daarnaast heeft hij meerdere boeken op zijn naam staan, kijk vooral even op zijn website. 

Toen ik werd benaderd door Luitingh-Sijthoff of ik dit boek wilde lezen en recenseren, was ik gelijk enthousiast! Zoals de meeste van jullie weten ben ik vooral een thrillerliefhebber, maar goede romans op zijn tijd kan ik waarderen. Is dit een roman die ik jullie zou aanbevelen? Lees de recensie om daar achter te komen!

Daarnaast bevat deze recensie extra achtergrondinformatie over een aantal schilderijen van Rembrandt, scroll verder naar beneden om zelf deze feitjes te ontdekken. Super leuk om te lezen en het geeft een extra dimensie aan het verhaal!

Het spel van licht en donker

Rond 1630 is Rembrandt een aankomend schilder in Leiden. Hij deelt het atelier met het grote talent Jan Lievens. Ze zijn concurrenten, maar raken toch ook bevriend. Op een goed moment zitten ze in de kroeg met de haveloze Leidenaar Aris, een oude vriend van Rembrandt. Ook de steenrijke student Marten voegt zich bij hen. De vierde zullen elkaar nooit meer zo tegenkomen: Jan verkast naar Engeland, Marten hult zich in stilzwijgen, Rembrandt gaat abrupt in Amsterdam werken – en Aris krijgt de doodstraf. Wat is er voorgevallen?



Recensie

Matthias Rozemond neemt je mee in de wereld, of eigenlijk Nederland, van de 17e eeuw. Door de ogen van Rembrandt van Rijn, leer je zijn levensverhaal kennen, van zijn jeugd tot op het hoogtepunt van zijn carrière. 

Aan alle details merk je dat de schrijver veel aandacht heeft besteed aan research om ervoor te zorgen dat de feiten kloppen.

De kracht van de schrijfstijl van Matthias Rozemond zit hem voor mij in het feit dat hij fictie en non-fictie op een naadloze manier weet te verweven. Het idee wat veel mensen bij historische romans hebben (althans, ik had dat idee), is dat het een stoffige opsomming van feiten is. Voor mij heeft Matthias Rozemond het tegenovergestelde bewezen. Historische feiten en een goede schrijfstijl met enige fantasie zorgt ervoor dat er een prachtige roman is ontstaan. 

“Geloof me, Rembrandt. De klant wil bedonderd worden. Dat is het hele principe van schilderkunst. Dus nooit onderdanig worden, nooit concessies doen. Altijd uitstralen dat juist die werk je bijzonder dierbaar is en dat je dit het liefst voor jezelf zou behouden.” 

“Ergens moest een kleur bestaan die de kracht bezat om de complexiteit aan gevoelens te vangen een tot uitdrukking te brengen. Om schijnbare tegenstellingen op te lossen, om leugen tot waarheid terug te buigen. Dat pigment lag ergens op aarde op hem te wachten, maar zolang hij het niet had gevonden was hij maar een gewone sterveling die net zo goed van diefstal kon worden beschuldigd.” 

De personages zijn eenieder uniek en realistisch neergezet. De complexe vriendschap tussen Jan en Rembrandt en tussen Aris en Rembrandt heb ik met verbazing over gelezen. Soms snap ik nog steeds niet helemaal goed waarom Rembrandt vrienden blijft met deze mensen, maar aan de andere kant denk ik dat dit ook vandaag de dag nog steeds gebeurd; vrienden die vooral met elkaar concurreren, op zowel professioneel als op persoonlijk gebied. 

Ook het geloof en religie worden aangehaald in dit verhaal. Dat kan ook niet anders, gezien de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Het neemt echter niet een hele prominente rol aan, het voelt voor mij als een goede en juiste toevoeging. 

De band met de ouders van Rembrandt komt zeker in het begin van het verhaal naar voren. Schilder willen worden betekende een onzeker bestaan en zijn vader was dus niet heel erg blij met deze wens en passie van Rembrandt. Zijn moeder echter heeft hem wel altijd gesteund hierin, wat soms voor frictie zorgde tussen vader en moeder.

Na het lezen van dit boek heb ik de geschiedenis van Rembrandt weer even opgezocht, ik wilde vooral weten of Saskia uiteindelijk zijn vrouw was geworden! Door dit boek ben ik zelf enthousiaster geworden om meer historische romans te lezen en wil ik zeker weten binnenkort (weer) naar het Rijksmuseum en misschien wel het Louvre! Deze roman verdient daarom 5 sterren en is zeker een aanrader!

“…, Jan verleende hem bestaansrecht. Om nou te zeggen dat hij dat gevoel ooit had gemist, nee. Hij wist immers niet dat het bestond. Maar nu hij er kennis van had genomen, leek het of alle ramen van zijn ziel open waren gezet en er onophoudelijk een weldadige lucht in en uit blies. Dit besef van eigenwaarde mocht niemand hem meer afnemen.” 

“Haar blik viel nu eenmaal niet te peilen. Je kon erin lezen wat je zelf wilde.” 



Bijzondere ontdekkingen in de Rembrandt schilderijen

Dat de schilderijen van Rembrandt mooi geschilderd zijn en een unieke uitstraling hebben, is op het eerste gezicht meteen duidelijk. Deze vier bijzondere ontdekkingen in de schilderijen van Rembrandt zijn niet in één oogopslag te zien en daardoor juist zo interessant! Lees snel verder en ontdek wat je nooit eerder wist over de schilderijen van Rembrandt.

Verborgen schilderij

Met behulp van een speciale röntgentechniek ontdekten onderzoekers achter het schilderij Oude man in militair uniform van Rembrandt een ander, ouder schilderij. Dit onderliggende kunstwerk is het portret van een man met rode lippen, donker haar en een groen kostuum. Onderzoekers denken dat het wellicht om een zelfportret gaat, maar dit is niet zeker.

Op maat gemaakt

De Nachtwacht: misschien wel het bekendste schilderij van Nederland. Maar wist je ook dat dit schuttersportret vroeger heel wat breder was dan nu? Toen het schilderij in 1715 verplaatst werd van de Kloveniersdoelen naar het toenmalige stadhuis van Amsterdam, werd er om het doek passend te maken een flinke reep weggesneden. Ook aan de bovenkant verdween een gedeelte van het schilderij. Waar de verdwenen repen zijn gebleven? Dat moet nog ontdekt worden!

Ontdekking van 156.000 euro

Nederlandse kunsthistoricus en -handelaar Jan Six kocht op een veiling bij Christie’s in London Portret van een jonge man. Dit schilderij werd aangeboden als een werk ‘uit de omgeving van Rembrandt’. Six vermoedde echter dat het ging om een echte Rembrandt en kreeg daar na aankoop gelijk in van diverse Rembrandt-experts. 

Vingerafdrukken in de verf 

Tijdens recent onderzoek en restauratiewerkzaamheden, denkt veilinghuis Sotheby’s de vingerafdruk van Rembrandt gevonden te hebben. In de originele verflaag van een studie zijn twee vingerafdrukken aangetroffen. Omdat de verf waarmee Rembrandt schilderde snel droogt, is de kans groot dat de hand van de meester zelf gezorgd heeft voor de afdrukken.


★★★★★

Auteur: Matthias Rozemond

Prijs: 19,99

Uitgever: Luiting-Sijthoff Amsterdam

Verschijningsdatum: 11 oktober 2018

Aantal pagina’s: 368

Dit artikel is in samenwerking met Luitingh-Sijthoff geschreven. 

Geen berichten

    Laat een reactie achter